Nordic Walking i London


Nordic Walking eller stavgang er å gå, med staver. Det styrker mange muskelgrupper og får deg lett ut i naturen. Fordi man går med stavene, gir denne bevegelsen ekstra trim for overkroppen, som igjen betyr økt puls og fettforbrenning. Energisk stavgang gir et energiforbruk som er opp til 67 prosent større enn under vanlig gange, i følge en forskningsrapport fra Norges idrettshøgskole. Nordic Walking er dessuten skånsomt treningsform mot knær og ledd.
Vi har tatt en prat med vår egen Nordic Walking ekspert og Nora jente, Elin.

Hvor lenge har du vært i UK, og hva bragte deg hit?
Jeg har vært i London siden 1988. Jeg kom for å studere i grafisk design.

Hva er det du liker best med livet som norsk i Storbritannia?
Det jeg liker best med London er det internasjonale livet her. Så mange forskjellige kulturer og så mange valg av interesser.
Jeg er interesert i kunst og fashion så London er midt i blinken for mitt liv. For nordmenn flest trives vi ute i naturen så å bo i nærheten av en av de flotte parkene i har i London er viktig. Jeg liker å bo i nærheten av Richmond fordi det har alt. Fantastisk parker og muligheten til å gå eller seile i båt langs elven er fantastisk.

Når og hvordan startet Nordic Walking, og hva er status nå?
Jeg flyttet til Richmond og hadde parken rett rundt hjørnet. Jeg trente til et maraton og ble stoppet av en nabo som var gift med en finsk dame en dag. Han ville starte opp Nordic Walking i London og lurte på om jeg kunne bli en instruktør. Fem år har gått og jeg har 3 klasser i uken og regelmessige event programmer i året. Jeg organiserer også turer til Italia med Nordic Walking. Neste år blir det tur til Amalfi kysten.

Hvem er den typiske kunden/eleven av Nordic Walking?
De fleste som gjør Nordic Walking er kvinner fra 20-60 år. Det er mennesker som liker å holde seg aktive og være ute i naturen. Det er mange som har vært løpere, men nå trives bedre med Nordic Walking fordi det er bedre for kroppen.

Har du noen gode generelle råd for de som ønsker å holde seg i form i en travel hverdag?
Begynn dagen med en gå tur. Det gir klarhet i hodet og virker posetivt på humøret. Jeg anbefaler å gjøre Nordic Walking 3 ganger og yoga 2 ganger i uken. I en stor by stresser vi mye. Det er viktig og ta seg tid til å nyte en flott gå tur i alle de fine parkene vi har i London.


Elin (til venstre) er INWA Nordic Walking Instructor, her på tur i Italia.

Nordic Walking klassene er i Richmond Park på mandag, onsdag og lørdag klokken 9.30-11. Workshop etter avtale. norsknordicwalking.blogspot.com

Kontakt Elin Sandal og Norsk Nordic Walking, email: e.sandal@btinternet.com


Jobber du med noe du har lyst til å dele med Nora? Send oss en mail på norailondon@gmail.com

Legg igjen en kommentar!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s